Siirry pääsisältöön

Preppaus apuna lapsiperheen arkiruokailussa

Kun käytät aikaa, säästät sitä!

Meal prep tarkoittaa yksinkertaisuudessaan aterioiden valmistamista etukäteen. Preppailua voi kuitenkin toteuttaa monella eri tavalla. Voit valmistaa vaikka koko viikon lounaat valmiiksi annosrasioihin tai valmistella ruokia ja niiden osia. Valmiit annokset toimivat parhaiten esimerkiksi yhden henkilön talouksissa tai vaikka työlounaisiin. 

Lapsiperheessä preppaus tarkoittaa yleensä sitä, että ruokia tehdään ja valmistellaan kerralla enemmän. Preppaus voi olla myös sitä, että ruoan osia valmistellaan etukäteen ja itse ruoka valmistetaan myöhemmin, mutta sen tekeminen on preppauksen ansiosta nopeampaa ja helpompaa. 



Preppaus vaatii oman aikansa, mutta sen vapauttama aika sieltä kiireisimmistä arjen hetkistä palkitsee! Sen lisäksi, ettei sinun tarvitse työ- ja päiväkotipäivän päätteeksi tarttua ensimmäiseksi kauhaan, säästät aikaa myös keittiön siivouksessa ja tiskaamisessa. Ruoanlaiton jäljet siivotaan preppailun päätteeksi, eikä päivittäin. Myös astianpesukone pyörii harvemmin, sillä sinne ei kasaannu päivittäin itse ruoanlaitosta syntynyttä tiskiä. Toimivampi arki- podcastissa, Marianne on kertonut omista ahaa- elämyksistään ja siitä, kuinka preppaus ja suunnitelmallisuus ovat auttaneet häntä helpottamaan arkea! 

>>> Arkiruokailusta ainakin jaksoissa 11,12 ja 13. 

Meidän lapsiperhearjessamme preppaus näyttää suurinpiirtein tältä; 

SUNNUNTAI 

Mies ottaa vetovastuun lapsista ja minä keskityn reilun tunnin ajan preppailuun. Olemme siis järjestäneet tietyn ajan ja samanlaisena toistuvan rutiinin preppailun ympärille. Sunnuntain preppi on arkiruokailumme toimivuuden ja helppouden kannalta aivan ehdoton! 

  • Kaksi ruokaa alkuviikolle
    • Miehelle annostelen valmiit eväsrasiat kolmelle päivälle
    • Muuten ruokia lämmitellään isosta astiasta mikrossa tai pannulla
  • Keskiviikon keittoon juurekset valmiiksi 
    • Säilyvät erinomaisesti kylmällä vedellä peitettynä jääkaapissa
    • Keiton kanssa saatan valmistaa myös jääkaappiin sämpylätaikinan
  • Paloille pinaatti- tai marjapannaria, peltileipää, muffineita, granolaa tms. 
    • Kun uuni on lämmitetty ruokia varten, hyödynnän tämän myös viikon paloille 
    • Uunissa muhii usein myös uunipuuro (uunin alaosassa samaan aikaan ruokien kanssa) 
    • Vaihtelevasti teen myös muutamia tuorepuuroja tarpeen mukaan
    • Mies valmistaa alkuviikoksi itselleen omat rahkavälipalat töihin (rahkaa, marjoja, maapähkinävoita jne.) 
  • Hedelmien ja kasvisten kuoriminen ja pilkkominen
    • Perusta sille, että meillä ylipäänsä tulee syötyä hedelmiä ja kasviksia näin paljon!
    • Näistä saa pitkin viikkoa napattua eväitä, nopeita välipaloja ja lisukkeita ruoalle

KESKIVIIKKO

  • Keiton keittäminen 
    • Juurekset valmiina, eli vain pääraaka-aineen valmistus ja keittäminen
  • Mikäli jääkaapissa odottelee valmis sämpylätaikina, hyödynnän taas uunin lämmityksen ja valmistan jonkun nopean uuniruoan samalla


LOPPUVIIKKO

  • Loppuviikko menee yleensä enemmän fiiliksellä
  • Perjantaisin valmistelen viikonloppua, erityisesti jos on menoja
    • Tämä preppi on kuin kevyt versio sunnuntaiprepistä
  • Preppaan lisää hedelmiä ja kasviksia
    • Mikäli vanhoja on jäljellä, kippaan kaikki loput kannuun ja surautan smoothieksi (lapset haluavat aina arvata, minkä väristä smoothiesta tulee!)

Preppaus on rutiini, joka vapauttaa aikaa muille asioille

Viime sunnuntaina jäi preppailu väliin ja heti maanantaina olin aivan hukassa. Tein sekä lounaan, että päivällisen siinä juuri ennen ruokaa, enkä kyllä toivoisi sen olevan jokapäiväistä. Nautin siitä, että aamupäivällä voidaan rauhassa ulkoilla ja tulla sitten vain lämmittämään valmis ruoka. Päiväunilta heräävät nälkäkiukkuiset naperot voi istuttaa suoraan pöytään ja napata jääkaapista valmiiksi prepatut hedelmät välipalalle. Mies pääsee suoraan töistä syömään, ilman, että minun tarvitsisi kokata päivittäin pikkukokkien avustuksella. 

Miialan kuukausitilauksessa listat noudattavat pitkälti samaa kaavaa. Halutessaan voi siis opetella omaankin arkeensa rutiinin sunnuntaiprepistä ja keskiviikkoisin on yleensä keitto, jonka voi sunnuntaina valmistella. Kerron enemmän kuin mielelläni myös omia vinkkejäni siitä, miten preppaus onnistuisi erilaisissa arjen tilanteissa, jotta se toimisi juuri asiakkaani arjessa. ❤️

Sunnuntain preppi saattaa vaikuttaa luettuna raskaalta, mutta sitä se ei ole. Toki alussa koko keittiö räjähti ja puolessa välissä iski epätoivo, että oliko pakko aloittaa kaikki nämä. Kuten muissakin uusissa asioissa elämässä, harjoitus tekee mestarin. Nykyään sunnuntaipreppi on rutiini, johon menee yleensä noin tunnin verran aikaa. Viikolla voin kuitenkin nauttia helppoudesta, eikä minun tarvitse jatkuvasti pähkäillä, että "pitäisi alkaa tekemään ruokaa" vaan voin rauhassa keskittyä muihin asioihin! 😍

❤ Miia 



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Säästimme vuodessa yli 4000€!

Mistä motivaatiota suunnitelmalliseen arkiruokailuun? Sinkkuaikoinani minä, nykyinen ruokabudjettia tarkkaileva perheenäiti, saatoin käyttää nykyisen, koko kuukauden ruokabudjetin yhteen baari-iltaan. Aamulla en todellakaan uskaltanut kurkistaa verkkopankkiin ja kuluttaminen jatkui tilaamalla krapulamätöt. Kaupasta nappasin koriini tasan sen, mitä teki mieli tai minkä esillepanossa oli parhaiten onnistuttu. Hieman ahdistaa ajatella sitä hukatun rahan ja syntyneen hävikin määrää... Olen elänyt kaikenlaisia vaiheita. Joskus punnitsin jokaisen syömäni gramman ja söin aivan överi terveellisesti, joskus taas koko päivän menu saattoi olla kananmuna,kahvia,kahvia,kahvia ja lasi viiniä. Mieheni kanssa "mitä me syötäis"- päättyi usein drive in- luukulle tai päättömään kaupassa pyörimiseen. Koska molemmilla oli jo valtava nälkä, ostettiin jotain valmista ja kaikki mahdolliset herkut päälle. Monesti mietimme, että asialle pitäisi tehdä jotain, mutta kumpikaan ei kuitenkaan tehnyt mitään

Simppelit ja edulliset arkireseptit OSA 1 - LUUKKU 1

Vihdoin se on täällä! Nimittäin joulukuu!  Olen itse ajatellut tänä vuonna panostaa kiireettömyyteen ja stressata vähemmän. Saimme vauvat loppuvuonna 2019 sekä 2020, silloin isommat jouluvalmistelut jäivät vauvakuplassa tekemättä. Viime jouluna elimme remontin keskellä, koska olin saanut nerokkaan idean remontoida miltei 100m2 kahden alle kaksivuotiaan kanssa. Tonttu-ukkojen ja pipareiden sijaan iloitsimme silloin siitä, että hanasta tuli juoksevaa vettä, eikä vauvan pyllyä tarvinnut enää pestä vettä pullosta kaataen.  Nyt meillä olisi kaikki edellytykset vetää överiksi monen vuoden edestä, mutta EN JAKSA. Aion valmistella joulua pikkuhiljaa, enkä ota stressiä siitä, vaikka jotain jäisi vallan tekemättä. Lapsille kasasin juuri "jouluikkunan" olohuoneen vitriiniin ja kuusikin on valoineen luonut tunnelmaa jo muutaman viikon. Teen mitä jaksan ja nautin niistä jutuista. Suosittelen sitä sinullekin. ❤️ Joulukalenteri arkeesi Miialan joulukalenterista, löydät jokaisesta luukusta j

Kuinka säästää ruokakuluissa - Leipä & Juusto

Aikaisemmassa postauksessa kerroin vinkkini siihen, kuinka säästän ruokakustannuksissa lihan ja hevin osalta.  Juuston ja leivän osalta, omat ostotottumukseni ovat muuttuneet huomattavasti. Löytyisikö alta myös sinulle sopivia vinkkejä?  Juusto   Kun lähdin tutkimaan omia kauppakuittejamme (joka muuten tuntui erittäin pahalta, totuus nimittäin), huomasin, että juustoon kului valtavasti rahaa. Juusto kaikissa eri muodoissaan, nosti jokaisen kuitin loppusummaa ja erilaiset juustot pomppasivat silmille kalliina yksittäisinä kuittiriveinä. Päätin kaikessa yksinkertaisuudessaan puolittaa sen summan, joka kuukausittain hupeni juustohyllylle.  Leivänpäälle joko juusto TAI leikkele. Ennen iso kimpale juustoa hupeni viikossa, joten nyt sen tuli riittää kahdeksi viikoksi. Leivänpäälle lisättiin enemmän kasviksia, eikä jokaista leipää täytetty kaikella, mitä jääkaapista löytyi. Kilo kermajuustoa maksaa nyt karkeasti 7€. Kuukaudessa säästöä siis 14€ ja vuodessa 168€.  Jokainen uuniruoka ei saanut