Siirry pääsisältöön

Näin aloitat ruokasuunnittelun

Mikäli olet seurannut minua aikaisemmin, tiedät, että ruokasuunnittelu on tuonut valtavan helpotuksen lapsiperhearkeemme! Valmiit viikon ruokalistat ja monipuoliset arkiruoat helpottavat arkea, säästävät rahaa ja- lisäävät ainakin tämän äidin voimavaroja! 


Kuva: Kaskisen kuvat

Sain viime viikolla kuukausitilauksen asiakkaaltani palautteen, joka konkretisoi jälleen kerran suunnitelmallisen arkiruokailun hyödyt. Kahden pienen lapsen äiti kertoi, että suunnitelmallisuuden myötä hänelle on vapautunut aikaa- treenaamiseen! Ruokasuunnittelun avulla, lapsiperhearkea pyörittävä äiti on siis saanut omaa aikaa ja erityisesti sellaiseen tekemiseen, joka varmasti lisää äidin hyvinvointia. 😍 Suunnitelmallisuus ei poista ruoanlaittoa, mutta vähentää arkiruokailuun liittyvää pähkäilyä, kaupassa ravaamista ja mahdollistaa ruoanlaiton tehostamista.

Ruokasuunnittelun aloittaminen

Ajattele, että alat harjoittelemaan kuin mitä tahansa täysin uutta asiaa. Mieti, mitä kaikkea olemme elämämme aikana oppineet! Kävelemään, puhumaan, lukemaan, kirjoittamaan, kaikki se on vaatinut valtavasti opettelua. On hassua, kuinka usein aikuisina ajattelemme, että meidän tulisi olla heti hyviä. Muodosta ruokasuunnittelusta rutiini ja aloita mahdollisimman helpolla, tärkein ensimmäinen askel on- aloittaminen. 

Aloita siis mahdollisimman kevyesti. Mikäli alat itse laatimaan ruokasuunnitelmia, aloita niistä ruoista, joita muutenkin syötte. Jos aloitat googlaamaan uusia reseptejä ja pähkäilemään mahdollisimman monipuolista listaa, väsyt ennen kuin ensimmäisen viikon ruokalista on valmis. Minä ainakin olisin lopettanut heti... Voit kerätä listaa sellaisista potentiaalisista resepteistä joihin törmäät somessa, lehdissä tai muussa mediassa. Valmiista listasta reseptejä on helppo lisäillä viikon ruokalistalle. 

Aluksi ruokasuunnitelman laatiminen tuntui minusta vain ylimääräiseltä lisätyöltä, kaiken muun arkirumban lisäksi. Jouduin todella puremaan hammasta, että jatkoin ensimmäisen viikon jälkeen. Vaikka nykyään liputan täysin suunnitelmallisuuden puolesta, voin aivan rehellisesti kertoa, että alku oli hankala. En oikein onnistunut löytämään tietoa tai apua suunnitelmien laatimiseen. Olisin ehdottomasti kaivannut jotain runkoa, jonka pohjalta suunnittelu ei olisi tuntunut niin valtavalta möykyltä. 

Kolme listaa avuksi viikon ruokalistan laatimiseen

Kun istut alas ruutupaperin ja kynäsi kanssa, voit huomata olevasi tilanteessa, jossa et muista ainuttakaan arkiruokaa. Näitä tilanteita varten, suosittelen kirjoittamaan listan perheen lempiruoista. Jos teillä on viisihenkinen perhe ja kaikki antavat listalle kaksi lempiruokaa, on sinulla jo kymmenen ruoan taustatuki! Listaamista voivat helpottaa myös omat teemapäivät, kuten keittokeskiviikko ja lasten lauantai, jolloin syödään lasten toiveruokaa.

Itse ylläpidän kolmea erilaista listaa, joista voisi olla myös sinulle apua ruokasuunnittelussa;

  1. Tutut ja turvalliset arkireseptit
    1. Sellaiset ruoat, joita syödään usein.
    2. Nämä ruoat luovat rungon suunnitelmille ja viikon ruokalistaa voi rikastaa kahden alemman esimerkkilistan ruoilla.
  2. Ideat
    1. Kerää listalle mielenkiintoisia reseptejä, joihin törmäät netissä tai reseptikirjoissa. (Nykyään tämä lista on iso osa yritystoimintaani ja lista on järjestelmällisempi, mutta perusidea on sama.)
    2. Nappaa kirjoista ja lehdistä kuva, netistä screenshot. Säilytä kuvat puhelimessa omassa kansiossaan.
  3. Lempiruoat
    1. Listaus koko perheen lempiruoista.
    2. Myös ne viikonlopun herkkuruoat!

Muista jo ihan alussa jättää listaan myös liukumavaraa. Vähintään yksi hävikkiateria viikkoon, jolloin syödään pois jääkaapin jämät ja joka antaa hieman pelivaraa mahdollisille suunnitelman muutoksille. Itse suunnittelen valmiiksi myös "herkkuateriat", koska tiedän, etten kuitenkaan voi olla ilman niitä. Listaamisella on myös jokin psykologinen vaikutus, sillä suunnitellusti herkuttelu tuntuu jotenkin paljon sallitummalta! 

Aloita siis suunnittelemalla viikko kerrallaan

Voit hyvin lähteä liikkeelle niin, että suunnittelet vain viikon kerrallaan. Tai voit suunnitella vaikka vain arkiruoat. Käytäntö opettaa ja viikon kuluessa näet, kuinka suunnitelma toimii käytännössä. Jos innoissasi teet heti pitkän listan ja huomaat ensimmäisellä viikolla, että jotain on perustavanlaatuisesti pielessä, et tehnyt turhaa työtä. 

Säästä kaikki listat. Sillä viikolla, kun suunnitelman laatiminen tuntuu ylivoimaiselta tai olet unohtanut suunnitelman laatimisen ennen kauppareissua, voit ottaa pohjaksi jonkun vanhan suunnitelmasi. Mikäli haluat suunnitelmat yksien kansien sisälle, suosittelen tutustumaan suunnittelemaani ruokaplanneriin!


Tiedän, että jatkamalla tätä muutaman viikon ajan, alat motivoitumaan tuloksista, jotka näkyvät arjessasi. Jatka siis, vaikka homma tuntuisi aluksi ylivoimaiselta. Muista, opettelimme ensin ryömimään, sitten konttaamaan, seisomaan tukea vasten, seisomaan tuetta, otimme ensimmäiset askeleemme, lähdimme kävelemään ja sitten; aloimme juosta ja temppuilla! 🤩

Eli, aloita suunnittelemalla viikon ruokalista tutuista arkiruoistanne. Arkiruokalistaa voit rikastaa lempiruoilla ja keräämilläsi ideoilla. Kun ruokasuunnittelusta alkaa muodostua arkeanne helpottava rutiini, voit miettiä listaa tarkemmin. Itse kiinnitin huomiota esimerkiksi siihen, että jokaiselle viikolla tuli kalaruoka. Myöhemmin aloin lisätä kasvisruoan määrää ja vaihdoin tuttuihin resepteihin kasviproteiinin lähteen. Mikäli tavoitteesi on pienentää ruokakuluja, voit suunnitelmassa huomioda esimerkiksi sen, että jos viikolla syödään vaikka lohta, on siellä muutama edullinen ruoka kompensoimassa sitä. Tärkeintä on kuitenkin muodostaa ruokasuunnittelusta rutiini. 

Vinkki: Päätä milloin laadit suunnitelman, muuten päässäsi pyörii jatkuvasti pirulainen hokemassa, että pitäisi laatia se suunnitelma... 

Joko ensiviikoksi kokeilet?  🤩

❤ Miia 

Lue myös; Miten innostan perheen mukaan muutokseen 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

TOP10 Mättöruoat viikonloppuun

Mättöruoka, mättösafka, mättöherkut, viikonloppuherkut, mätöt... Laatiessani ruokasuunnitelmaa, suunnittelen aina myös viikonloppuherkkuja ja rehellistä- mättöä! Jos laatimani ruokalistat sisältäisivät ainoastaan ideaaleja, terveellisiä kotiruokia, uskoisin ajautuvani useammin lähimpään pikaruokalaan. Minä ainakin uskallan tunnustaa, että välillä kaipaan "roska"ruokaa!  Kun mätöt tekee kotona, saa samalla rahalla enemmän ja usein myös oikeasti parempaa! Nykyään jos ajaudumme hakemaan hamppariateriat, mietimme usein jälkeenpäin, mitä samalla rahalla olisi voinut kokata kotona. Toki, myös ravintoloille ja take away- ruoalle on aikansa ja paikkansa.  Kysyin Instagram- seuraajiltani lemppari mättöjä ja ehdoton kärkikaksikko olivat pitsa ja nachopelti. Pitsa on myös meidän ehdoton suosikki! Minun siksi, että mieheni tekee aina pohjan! 🤭 Etsin netistä helpoilta ja herkullisilta vaikuttavia reseptejä, olisiko joku näistä viikonlopun ruokalistallasi? Pinkin tekstin takaa löydät lin

10 Aamu-, väli- ja iltapalaa

Sunnuntai, se arkiviikon kivijalka, preppauspäivä!  Lämpimien ruokien lisäksi, tulevaa viikkoa helpottamaan preppailen usein myös viikon paloja. Suosittelen ehdottomasti kokeilemaan, sillä erityisesti lapsiperheissä, aamu- väli- ja iltapalat ovat usein leipää, muroja ja jogurttia. Valmistamalla paloja hieman ennakoiden, saat niihin vaihtelua ja mukaan myös niitä edullisempia sekä terveellisempiäkin vaihtoehtoja. 🤩 Listasin alle paloja, joita meidän perheessä preppaillaan usein; Kuoritut, paloitellut kasvis- ja hedelmäpalat Sinun tulee varmasti myös itse naposteltua näitä enemmän!  Valmista kannelliseen rasiaan myös dippi tai hummusta kasvistikkuja varten. Leivänpäällisboksi Rasia, johon pilkot valmiiksi leivänpäälle sopivia kasviksia Tuorepuurot Tee liukuhihnalla useita annoksia kerralla  Simppeli perusohje 1dl kaurahiutaleita + 1dl nestettä (maitoa, mehua, mehukeittoa, vettä) + 1dl jogurttia tai rahkaa + marjoja, hedelmää, siemeniä, maapähkinävoita, hunajaa tai pähkinöitä. Herkkutuor

Arkiruokavinkki alkuviikkoon

* Reseptit laadittu osana kaupallista yhteistyötä Instagramissa Hernis kanssa  Minulta pyydetään usein vinkkejä lapsiperheille sopivista kasvisvaihtoehdoista. Tämä kotimainen herneproteiinista valmistettu Hernis on juuri sellainen! 💯 Hernis safkasuikaleet ovat nopeasti ja superhelposti valmistuva vaihtoehto lihalle! Hernis sopii keittoihin, wokkeihin, kastikkeisiin, vuokiin, tortilloihin, pitsaan... Mihin ikinä käyttäisit jauhelihaa tai vaikka kanafileesuikaleita, voit korvata ne Herniksellä. Meidän kaksi- ja kolmevuotiaat tykkäävät molemmat Herniksestä ja siitä onkin tullut ihan kuivakaappimme perusainesosa. Loistava, nopeasti valmistuva vaihtoehto erityisesti kuopuksellemme, joka on allerginen naudanlihalle sekä soijalle.  Mieti- 100g Hernistä sisältää 79g proteiinia! Mieheni mielestä Hernis oli myös todellinen yllättäjä ja hän vakuuttui entisestään tästä proteiinin määrästä. 💪🏻😅 Herniksen valmistuksesta löydät videon Instagram- tililtäni. 👆🏻 Tässä käyttöösi kaksi helppoa ja