Siirry pääsisältöön

Mitä ruokaa 20€:lla?

Rikkaat ja rahattomat sarjassa, rikkaat joutuvat pähkäilemään kovasti, mitä ostavat ruokakaupasta pienellä budjetilla. Meilläkin on ruokabudjetti, sillä haluan säilyttää ruokakulumme raameissaan, mutta sehän on täysin eri asia kuin se, että käytössä oleva budjetti olisi kaikki se raha, mitä on. 

Marjoja vai makaronia?

Kokeilin miettiä, mitä saisi kaupasta, jos käytössä olisi 20€. Surkeaa, mutta totta on se, että hedelmät ja kasvikset olivat se tuoteryhmä, josta nipistystä ensiksi tein. Toivoa sopii, että tällä budjetilla löytäisi metsästä sopivan marja-apajan, sillä se valitseeko pussillisen pakastemarjoja vai makaronilaatikon, on varmaan tällä budjetilla aika helppo valinta. 

Tämä oli puhtaasta mielenkiinnosta tehty kokeilu, enkä määrittänyt tälle sen kummempia raameja. Kun kysyin mieheltäni, että mitä hän ostaisi 20€ perheelleen kaupasta, hän kysyi heti mille ajalle. No tietenkin- 20€ yhdelle päivälle tarkoittaa täysin eri asiaa kuin viikolle. Vastasin, että "sinulla on 20€, sinun pitäisi ostaa sillä mahdollisimman paljon ruokaa meidän perheelle, etkä tiedä milloin saat lisää rahaa". 

Oletus oli, että kaapeissa olisi mausteita sekä öljyä. 

No, mitä ruokalistalla voisi olla? 

Hernekeitto
Soijarouhemakaronilaatikko + vihannessekoitus
Uunipyttipannu (porkkana, peruna, makkara)
Aamu-, väli- ja iltapalat
Soijarouhepitsa (soijarouhe, paseerattu tomaatti, tomaatti, juustoraaste)
Porkkanaletut
Vehnäsämpylät + juusto + kananmuna
Puuro + omenasose + kaneli

Ostoslista

Omenoita 0,50€
Perunoita 0,50€ 
Tomaatteja 0,60€
Porkkanoita 1,45€
Uunilenkki 1,19€
Juusto 3,99€
2l maitoa 1,70€
Hiiva 0,22€
Margariini 0,49€
Kananmunat 2,79€
Tumma soijarouhe 2,99€
Makaroni 0,39€
2kg vehnäjauhoja 1,19€
Paseerattu tomaatti 0,39€
Kaurahiutale 0,55€
Kuivattu herne 0,49€
Vihannessekoitus 0,55€
Yhteensä 19,98€

Yleisin kommentti mitä edullisiin ruoka- ja ostoslistoihin tulee, on erityisruokavaliot. Ymmärrän tämän täysin, sillä tätä ostoslistaa käyttämällä kuopukseni jäisi käytännössä ilman ruokaa. Hän on allerginen maidolle, naudalle, soijalle sekä maapähkinälle, joten häneltä jäisi syömättä makkara, juusto, maito, sekä soijarouhe.

Sama ostoslista muokattuna niin, että kuopuksenikin saisi syötävää: 

Ostoslista

Omenoita 0,50€
Perunoita 0,50€ 
Tomaatteja 0,60€
Porkkanoita 1,45€
Uunilenkki 1,19€ -> nakit 1,29€
Juusto 3,99€ -> 2 tomaattia 0,6€ + leikkele 1,67€
2l maitoa 1,70€ -> kauramaito 2,9€
Hiiva 0,22€
Margariini 0,49€ 
Kananmunat 2,79€
Tumma soijarouhe 2,99€ -> Hernis 2,49€ + kanan paistisuikale 2,85€
Makaroni 0,39€
2kg vehnäjauhoja 1,19€
Paseerattu tomaatti 0,39€
Kaurahiutale 0,55€
Kuivattu herne 0,49€
Vihannessekoitus 0,55€
Yhteensä 19,98€ 21,91€

Juuston jättäminen helpottaa sen verran, ettei muutos loppupeleissä ole kovin suuri. Koska 20€ ei kuitenkaan ole 22€, jättäisin itse ostamatta leikkeleen ja keittelisin kananmunia sämpylöiden päälle. Loput sentit kikkailisin kilohintaisilla tuotteilla kohdilleen. 

Tässä sitä huomaa taas, kuinka ruoka on kallistunut. 20€ saa kuitenkin edelleen, useammankin ruoan ainekset. Lihaproteiineista kilohinnaltaan halvimmat ovat kanan koipireidet sekä uunilenkki. Uunilenkin lihapitoisuus on 10% ja koipireisistä syötävää lihaa oikeasti murto-osa. Ehdottomasti suuntaisin siis kuivahyllylle pienen budjetin kanssa ja valitsisin juurikin soijarouhetta, linssejä tai papuja ostoskoriini. Soijarouhepussi maksaa 2,99€ ja se vastaa jopa 2,8kg jauhelihaa!


Ei mikään ihan helppo tehtävä! Tämä todellakin vaatii sitä ruokasuunnittelua, enkä varmasti selviäisi tästä täysin kylmiltään kaupassa. Tai ainakin aikaa kuluisi, jotta saisi priorisoitua, laskettua ja vertailtua hinnat. S-verkkokaupassa tämä vertailu hoitui näppärästi. 

Mitkä olisivat sinun TOP3 tuotteet, jos rahaa olisi hyvin rajallisesti? 

Kysyin, @miialafi seuraajat vastasivat; 

  • Juurekset erit. peruna ja porkkana
  • Kananmunat
  • Jauheliha / kanan jauheliha
  • Juusto
  • Soijarouhe
  • Linssit
  • Pavut / Herneet
  • Tomaattimurska
  • Jauhot
  • Kaurahiutaleet
  • Makaroni

Vain yhden kerran mainittiin: maito (tämä oli yllätys!), kahvi, Lidln pikakahvi, jogurtti, hedelmät, raejuusto, ketsuppi, makkara, kaali ja riisi.

Eli hyvin samankaltaisia vastauksia kuin ne, joista kasaamani ostoslistani koostui. 

Tämä on syy siihen, miksi muistutan usein tarkkailemaan vaan sitä omaa ostoskoriaan. Samaan aikaan kun mietit miksi joku ei osta Suomalaisen pienyrittäjän tuotteita, hän saattaa valita maidon ja kananmunien välillä. Pienellä budjetilla elävät ovat todellakin aikamoisia arjen sankareita! 💪🏻❤️

❤ Miia 


Postauksen hintatiedot katsottu S-kaupasta 14.3.2023. 


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

TOP10 Mättöruoat viikonloppuun

Mättöruoka, mättösafka, mättöherkut, viikonloppuherkut, mätöt... Laatiessani ruokasuunnitelmaa, suunnittelen aina myös viikonloppuherkkuja ja rehellistä- mättöä! Jos laatimani ruokalistat sisältäisivät ainoastaan ideaaleja, terveellisiä kotiruokia, uskoisin ajautuvani useammin lähimpään pikaruokalaan. Minä ainakin uskallan tunnustaa, että välillä kaipaan "roska"ruokaa!  Kun mätöt tekee kotona, saa samalla rahalla enemmän ja usein myös oikeasti parempaa! Nykyään jos ajaudumme hakemaan hamppariateriat, mietimme usein jälkeenpäin, mitä samalla rahalla olisi voinut kokata kotona. Toki, myös ravintoloille ja take away- ruoalle on aikansa ja paikkansa.  Kysyin Instagram- seuraajiltani lemppari mättöjä ja ehdoton kärkikaksikko olivat pitsa ja nachopelti. Pitsa on myös meidän ehdoton suosikki! Minun siksi, että mieheni tekee aina pohjan! 🤭 Etsin netistä helpoilta ja herkullisilta vaikuttavia reseptejä, olisiko joku näistä viikonlopun ruokalistallasi? Pinkin tekstin takaa löydät lin

10 Aamu-, väli- ja iltapalaa

Sunnuntai, se arkiviikon kivijalka, preppauspäivä!  Lämpimien ruokien lisäksi, tulevaa viikkoa helpottamaan preppailen usein myös viikon paloja. Suosittelen ehdottomasti kokeilemaan, sillä erityisesti lapsiperheissä, aamu- väli- ja iltapalat ovat usein leipää, muroja ja jogurttia. Valmistamalla paloja hieman ennakoiden, saat niihin vaihtelua ja mukaan myös niitä edullisempia sekä terveellisempiäkin vaihtoehtoja. 🤩 Listasin alle paloja, joita meidän perheessä preppaillaan usein; Kuoritut, paloitellut kasvis- ja hedelmäpalat Sinun tulee varmasti myös itse naposteltua näitä enemmän!  Valmista kannelliseen rasiaan myös dippi tai hummusta kasvistikkuja varten. Leivänpäällisboksi Rasia, johon pilkot valmiiksi leivänpäälle sopivia kasviksia Tuorepuurot Tee liukuhihnalla useita annoksia kerralla  Simppeli perusohje 1dl kaurahiutaleita + 1dl nestettä (maitoa, mehua, mehukeittoa, vettä) + 1dl jogurttia tai rahkaa + marjoja, hedelmää, siemeniä, maapähkinävoita, hunajaa tai pähkinöitä. Herkkutuor

Arkiruokavinkki alkuviikkoon

* Reseptit laadittu osana kaupallista yhteistyötä Instagramissa Hernis kanssa  Minulta pyydetään usein vinkkejä lapsiperheille sopivista kasvisvaihtoehdoista. Tämä kotimainen herneproteiinista valmistettu Hernis on juuri sellainen! 💯 Hernis safkasuikaleet ovat nopeasti ja superhelposti valmistuva vaihtoehto lihalle! Hernis sopii keittoihin, wokkeihin, kastikkeisiin, vuokiin, tortilloihin, pitsaan... Mihin ikinä käyttäisit jauhelihaa tai vaikka kanafileesuikaleita, voit korvata ne Herniksellä. Meidän kaksi- ja kolmevuotiaat tykkäävät molemmat Herniksestä ja siitä onkin tullut ihan kuivakaappimme perusainesosa. Loistava, nopeasti valmistuva vaihtoehto erityisesti kuopuksellemme, joka on allerginen naudanlihalle sekä soijalle.  Mieti- 100g Hernistä sisältää 79g proteiinia! Mieheni mielestä Hernis oli myös todellinen yllättäjä ja hän vakuuttui entisestään tästä proteiinin määrästä. 💪🏻😅 Herniksen valmistuksesta löydät videon Instagram- tililtäni. 👆🏻 Tässä käyttöösi kaksi helppoa ja